پر بازدیدترین مطالب

پاسخ شبهه در خصوص شهادت حضرت زهرا(س)

یکی از علمای اهل سنت این شبهه را کرد که چگونه می گویید حضرت زهرا به شهادت رسیده است در حالی که در کتب حدیثی شیعه مانند بحار الانوار گفته شده است وفات فاطمه

پاسخ شبهه:

 1 وفات کلمه ای عام است که هم شامل مرگ طبیعی می شود و هم شامل شهادت می گردد .

 در همان کتاب بحار الانوار از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛

« سبب وفات فاطمه آن بود که قنفذ غلام عمر با غلاف شمشیر او را مضروب ساخت و به دنبال آن محسن را سقط کرد و گرفتار بیماری شدیدی شد و از دنیا رفت »

بحار الانوار ج43 ص170

 می بینیم برای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تعبیر به وفات شده است .

 2 در مورد شهادت امام حسین علیه السلام نیز تعبیر وفات شده است .

 پیامبر گرامی فرمود ؛

« آگاه باشيد كه امتم حسين را مي كشند، پس هر كس پس از وفاتش او را زيارت كند، خداوند ثواب يك حج از حجهاي مرا براي وي مي نويسد »

مناقب ج3 ص272

3 در رابطه با شهادت علی علیه السلام نیز تعبیر به وفات شده است .

« كان مع أخيه الحسن بعد وفاة أبيه عليهم السلام عشر سنين وبقي بعد وفاة أخيه الحسن عليه السلام إلي وقت مقتله عشر سنين.»

«امام حسين عليه السلام، پس از وفات پدر بزرگوارش، ده سال با برادرش امام حسن عليه السلام و ده سال پس از ايشان زندگي كرد »

بحار الانوار ج44 ص200

و آمده است ؛ « کان وفاه امیر المومنین قبل الفجر لیله الجمعه ...»

بحار الانوار ج42 ص227

4 در رابطه با شهادت  امام حسن علیه السلام نیز تعبیر به وفات شده است ؛ « فی حدیث طویل فی ذکر وفاه الحسن بن علی »

بحار الانوار ج17 ص31

5 در رابطه با شهادت حضرت جعفر و جناب زید بن حارثه هم تعبیر به وفات شده است ؛« ان النبی حین جاءته وفاه جعفر بن ابی طالب و زید بن حارثه »

بحار الانوار ج21 ص55

 6در رابطه با شهادت امام سجاد هم تعبیر به وفات شده است ؛

« فی الخامس و العشرین من المحرم کانت وفاه السجاد »

بحار الانوار ج46 ص152

7 در مورد شهادت  امام صادق هم تعبیر به وفات شده است ؛

« کنا بالمدینه بعد وفاه ابی عبد الله ...»

بحار الانوار ج47 ص262

8 در رابطه با شهادت امام کاظم علیه السلام هم تعبیر وفات شده است .

« فی الخامس و العشرین من رجب کانت وفاه ابی الحسن موسی بن جعفر »

بحار الانوار ج48 ص206

9 اهل سنت معتقدند که عمر به شهادت رسیده است اما در مورد او تعبیر به وفات کرده اند ؛

« ويقال كان فتح الري قبل وفاة عمر بسنتين »

تاریخ طبری ج2 ص536

10 هيثمي در كتابش بابي را با عنوان «باب وفاة عمر رضي الله عنه» قرار داده است .

مجمع الزوائد ج9 ص74

11 با توجه به آنچه گفته شد روشن می شود که تعبیر به وفات ، تعبیری اعم است که هم شامل شهادت و هم شامل مرگ طبیعی می شود .