پر بازدیدترین مطالب

سفر پوتین به ترکیه برای دیدار با اردوغان و حسن روحانی

رئیس جمهوری روسیه فردا برای شرکت در دو نشست شورای همکاری‌های دوجانبه روسیه-ترکیه و نشست سه‌جانبه روسای جمهوری روسیه-ترکیه-ایران در مورد سوریه عازم آنکارا خواهد شد.

 

به گزارش سخن آشنا به نقل از سایت خبری «راس بالت»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه 4-3 آوریل (15-14 فروردین) به آنکارا سفر خواهد کرد که در جریان این سفر، نشست شورای همکاری‌های دوجانبه روسیه-ترکیه در بالاترین سطح تشکیل شده و هم نشست سران سه جانبه روسیه-ترکیه-ایران در خصوص مسائل سوریه برگزار خواهد شد.

بر اساس اطلاعات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه، مقامات آنکارا فردا (سه شنبه) در انتظار رئیس جمهوری روسیه هستند .هفتین نشست شورای همکاریهای دوجانبه روسیه-ترکیه در بالاترین سطح در تاریخ 3 آوریل (14 فروردین) به ریاست "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان" برگزار می شود و در جریان آن طیف گسترده ای از مسائل مربوط به روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

نشست سه جانبه روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران به منظور بررسی روند اوضاع در سوریه نیز، طبق توافق طرفین، در تاریخ 4 آوریل (15 فروردین) در آنکارا برگزار خواهد شد.

طبق این اطلاعات، برنامه ریزی شده تا اردوغان دیدار دوجانبه جداگانه‌ای نیز با "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران داشته باشد.

منبع:تسنیم

چالش‌ها و فرصت‌ها در سیاست خارجی ایران در سال 97

عرصه سیاست خارجی برای ایران در سال 97 پیچیده به‌ نظر می‌رسد، از یک‌سو چالش‌هایی انکارناپذیر در میان خواهند بود و از سوی دیگر فرصت‌هایی برای مهار چالش‌ها.

به گزارش سخن آشنا، سال 1396 در عرصه سیاست خارجی، سال پیروزی‌های متحدان منطقه‌ای ایران از یک‌سو و تزلزل جایگاه توافق هسته‌ای وین (برجام) از سوی دیگر بود.

 

در منطقه غرب آسیا، وضعیت سوریه تا حدود زیادی به تثبیت نزدیک شد. اگرچه بحران در سوریه همچنان ادامه‌دار می‌نماید و به‌نظر نمی‌رسد عرصه میدانی در آینده نزدیک کاملا آرام شود اما یک واقعیت عریان پیش چشم همگان قرار گرفته است: «دیگر کسی از رفتن بشار اسد سخن نمی‌گوید یا نمی‌تواند سخن بگوید.» ارتش سوریه و متحدین توانسته‌اند شرایط را در میدان نبرد به‌گونه‌ای تثبیت کنند که رویاپروران سقوط دولت، از رویاپردازی دست کشند. از سوی دیگر با پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه و متحدین، چشم‌انداز سیاسی نیز اگرچه هنوز مبهم است، اما در دسترس‌تر می‌نماید.

 

تروریسم تکفیری در منطقه در بُعد میدانی جدا تضعیف شده است. «سیطره داعش» از میان رفته و در سوریه، تکفیری‌ها بیشتر به «ادلبستان» محدود شده‌اند و در حال از دست دادن غوطه شرقی نیز هستند. در عراق تکفیری‌ها جز عملیات تروریستی متفرق، حرف چندانی برای گفتن ندارند. در عراق یک چالش جدی دیگر نیز در سال 96 به‌خوبی توسط بغداد مدیریت شد: «همه‌پرسی جدایی کردستان».

 

چشم‌انداز کلی منطقه برای ایران مثبت است هرچند که هنوز چالش‌هایی وجود دارند. اما در عرصه بین‌المللی، چالش‌هایی جدی در سال 96 رخ نمودند که می‌توانند حتی به عرصه منطقه‌ای هم تسری یابند. سال 96، تقریبا مقارن با اولین سال زمام‌داری دونالد ترامپ در واشنگتن بود. ترامپ در قبال ایران، دست‌کم سه هدف مشخص را دنبال می‌کند:

 

اول، تشدید امتیازدهی ایران در برجام؛

 

دوم، تحدید نفوذ منطقه‌ای ایران؛

 

سوم، کاهش توان موشکی ایران.

 

این سیاست‌ها که تقریبا همه با نحوه اجرای آن در سال 96 آشنا هستند و نیاز چندانی به مرور آن نیست، نه‌تنها جایگاه برجام را قویا تضعیف کرده، بلکه سیاست خارجی ایران را در سال 97 می‌تواند با چالش‌هایی مواجه کند.

 

ایران در سال 97، در سیاست خارجی خود دست‌کم با سه چالش قابل پیش‌بینی مواجه خواهد بود:

 

الف – حفظ برجام؛

 

ب – سیاست‌های منطقه‌ای بلوک واشنگتن، ریاض و تل‌آویو؛

 

ج – تعامل با اروپای ترامپ‌زده.

 

ذیلا به‌صورت خلاصه توضیحاتی در خصوص موارد فوق داده خواهد شد:

 

الف – حفظ برجام

دولت آقای حسن روحانی، برجام را دست‌آوردی بزرگ در دیپلماسی خود می‌داند و بدیهی است حفظ آن برای این دولت، یک اولویت جدی باشد. هرچند به‌گفته مقامات دولتی، از جمله سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، ایران تا زمانی در برجام می‌ماند که منافع آن شامل حالش شود اما بدیهی است که دستگاه دیپلماسی فعلی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا این توافق باقی بماند.

 

اما آنچه دولت برای خود دست‌آورد می‌داند با چالشی جدی مواجه است. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده و برای اصلاح آن ضرب‌الاجل تعیین کرده است. دهه آخر اردیبهشت می‌تواند برهه‌ای پرماجرا برای توافق هسته‌ای باشد که حتی در دوران تثبیتش، ره‌آوردهایش با انتظارات ایجاد شده تطابق نداشت.

 

ترامپ نه‌تنها به‌دنبال آن است بندهای انقضاپذیر برجام را ابدی کند، بلکه می‌خواهد مسائل غیرهسته‌ای را در آن دخالت دهد. این یعنی ایران باید در موضوع هسته‌ای و موضوعات غیرهسته‌ای امتیازات بیشتری بدهد تا همین توافق را حفظ کند!

 

بدیهی است مسوولین کشور با این خواسته‌های ترامپ موافقتی ندارند و از سوی دیگر، اروپا هم خواستار حفظ برجام است، هرچند که مواضع اروپا پیچیدگی‌های دیگری دارد که در ادامه بررسی خواهند شد.

 

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش‌بینی کرده است که دولت ترامپ احتمالا در اردیبهشت‌ماه از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. هرچند خروج واشنگتن از برجام الزاما به معنای فروپاشی این توافق چندجانبه نیست اما این اقدام می‌تواند اثر روانی جدی بر بازارهای ایران داشته باشد؛ اثری که هنوز از تدبیر برای خنثی‌سازی آن چیزی دیده نمی‌شود.

 

ترامپ شخصیتی قابل پیش‌بینی ندارد و نمی‌توان با قطعیت گفت در برجام می‌ماند یا خارج می‌شود اما همین تدابیر ثبات‌زدای او، عملا منافع توافق هسته‌ای را برای ایران پایین نگه داشته است.

 

ب - سیاست‌های منطقه‌ای بلوک واشنگتن، ریاض و تل‌آویو

هرچند سابقه دشمنی‌های ریاض با تهران حتی به پیش از انقلاب اسلامی ایران بازمی‌گردد اما از زمان روی کار آمدن «سلمان بن عبدالعزیز»، عربستان سعودی به خصمی آشکار برای ایران بدل شده است. این خصومت دیگر به جلسات مخفی با مقامات غربی و «ابراز تمایل به زدن سر افعی» محدود نمی‌شود بلکه به عرصه میدانی وارد شده است.

 

ریاض که این سال‌ها در سوریه شکستی جدی را تجربه کرده و پس از حدود چهار سال، نتوانسته از باتلاق یمن خارج شود، فرصت روی کار آمدن ترامپ در واشنگتن را فرصتی غیرقابل تکرار می‌بیند که باید نهایت استفاده را از آن بُرد. ترامپ در واشنگتن، نتانیاهو در تل‌آویو و محمد بن سلمان در ریاض را می‌توان «مثلث خصومت با ایران» نامید. در تاریخ معاصر شاید نتوان برهه‌ای را به‌خاطر آورد که چنین مثلث کاملی برای ضدیت با ایران شکل گرفته باشد.

 

برای درک بهتر شرایط، کافی است به ادبیات این سه‌تن توجه شود. در خصوص ترامپ کافی است سخنرانی او در هنگام اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به‌خاطر آورده شود. در خصوص نتانیاهو اصلا نیاز به یادآوری چیزی نیست که هر جا می‌رود، یک نقاشی یا قطعه‌ای مکانیکی یا نقشه همراه خود دارد تا به اصطلاح برای ادبیات ایران‌هراسانه‌اش مخاطب بیشتری جلب کند. بن‌سلمان نیز در مصاحبه‌هایش از توهین به ایران غافل نمی‌شود و اگر احیانا اهمالی بکند، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه کم‌جذبه اما پرحرف عربستان به یاری او می‌آید.

 

نکته جالب توجه اینجاست که دستگاه دیپلماسی ایران در تمام این مدت مستمرا برای گفت‌وگو با ریاض اعلام آمادگی کرده اما کوچک‌ترین نشانه‌ای از نرمش در دولت‌مردان ریاض مشاهده نشده است. بن‌سلمان به این خیال است که با وجود ترامپ در کاخ سفید، نتانیاهو در تل‌آویو و طراحی‌های اندیشکده موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نیازی به گفت‌وگو با ایران نیست و می‌توان ایران را تحت چنان فشاری گذاشت که در منطقه امتیاز بدهد.

 

مهم‌ترین هدف مثلث خصومت با ایران در عرصه منطقه‌ای، قطع حمایت جمهوری اسلامی از محور مقاومت است. سال 2011، تلاش شد این محور با قطع حلقه‌های زنجیر از میان برود اما نه‌تنها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه محور مقاومت خود را عرصه میدانی از گذشته بیشتر تثبیت کرد.

 

مثلث خصومت، مسوول عدم شکست محور مقاومت در تحولات پس از 2011 را ایران می‌داند و سیاست اصلیش این است که با اعمال فشار شدید بر مرکزیت محور، اتفاقی که در سال 2011 و پس از آن نیفتاد، رخ دهد.

 

ج – تعامل با اروپای ترامپ‌زده

شاید پیچیده‌ترین بخش چالش‌ها در سال آینده در این یک گزینه باشد. در دو مورد پیشین، تکلیف روشن است و خصومت آشکار، اما در این مورد آخر که اخیرا در سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران هم تبلور یافت، خطوط خصومت و دوستی مبهم‌ترند.

 

اروپا از یک‌سو خواستار حفظ برجام است و تمایل دارد با حفظ آن، استقلال خود را از واشنگتن نشان دهد اما از دیگر سو در برخی موارد از جمله توان‌مندی موشکی ایران و مباحث مربوط به منطقه، تفاوت موضع روشنی با واشنگتن، ریاض و تل‌آویو ندارد و گویا همان حرف‌های مثلث خصومت را با ادبیاتی نرم‌تر به‌زبان می‌آورد.

 

در معادلات قدرت بین‌المللی، اروپا اکنون ترامپ‌زده است، از یک‌سو رهبران اروپایی دل خوشی از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا ندارند اما از دیگر سو، به‌خاطر روابط گسترده با آمریکا و نقش بین‌المللی واشنگتن، خود را ملزم به راضی کردن کاخ سفید می‌بینند.

 

خبری که اخیرا رویترز منتشر کرد نشان از همین ترامپ‌زدگی دارد. لندن، پاریس و برلین به دنبال آن هستند که با اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران، رئیس‌جمهور آمریکا را راضی کنند در توافق هسته‌ای بماند.

 

فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز 28 اسفند اظهار داشت: «به موضوعات منطقه‌ای مانند موشک‌های بالستیک‌ ایران باید به صورت جداگانه پرداخته شود. گفت‌وگوهای سیاسی سطح بالایی با ایران درباره موضوعات منطقه‌ای داریم که درباره یمن به نتایج نه چندان خوب اما دلگرم‌کننده رسیدیم.» وی البته در مغایرت با خبر رویترز گفت: «هیچ پیشنهادی برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران وجود ندارد.»

 

ایران در سال 97 با اروپایی طرف خواهد بود که می‌خواهد به‌قیمت تحدید توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران، بقای توافق هسته‌ای را برای ایران تضمین کند، توافقی که حتی در صورت بقا، منفعت‌بار بودن آن تضمینی نیست. بی‌تعارف، آش برجام یارای سوزاندن دهان اقتصاد ایران را نداشته است.

 

*****

 

سطور فوق شاید تصویری پرچالش از فضای پیش روی سیاست خارجی ایران ارائه کنند اما در برابر تمام تهدیدها و چالش‌ها فرصت‌ها و نقاط قوتی هم وجود دارند که مهارکننده شرایط پر پیچ و خم پیش رو هستند.

 

در منطقه همان‌طور که پیش‌تر ذکر آن رفت، دست برتر در عرصه میدانی با متحدین ایران است. حتی در راه‌حل‌های سیاسی مدنظر در خصوص منطقه، نظیر مساله سوریه، نقش ایران جدا پررنگ است و هیچ ساز و کار سیاسی بدون دخالت ایران پیشرفتی نخواهد داشت. از دیگر سو، خصم‌های منطقه‌ای ایران با مشکلاتی مواجه‌اند. نتانیاهو در سیاست داخلی خود در سرزمین‌های اشغالی دچار مشکل و متهم به فساد است و اخیرا حتی با اعتراضات خیابانی مواجه بوده است. بن‌سلمان نیز که نتوانسته در یمن موفق شود و برای خود مشروعیت به‌بار آورد، با به بند کشیدن شاهزادگان سعودی برای خود دشمنی خریده و با به اصطلاح اصلاحات اجتماعی، خود را در برابر سنت‌های جامعه قبیله‌ای عربستان قرار داده است. ائتلاف عربستان و اسرائیل نیز نمی‌تواند ائتلافی همه‌جانبه تلقی شود؛ به‌طور مثال اگر آن‌گونه که ریاض ادعا کرده، به‌دنبال توسعه توان هسته‌ای باشد، تل‌آویو تا چه حد این سیاست را تحمل خواهد کرد؟

 

در عرصه بین‌المللی نیز دو دسته چالش وجود دارد که برای ایران فرصت‌ساز است. بار دیگر در مسکو، پوتین انتخابات را برده و تا شش سال دیگر، روسیه همان روسیه پوتین است. در واشنگتن، روسیه به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا متهم شده و روابط دو کشور رو به تیرگی است. از دیگرسو، مسکو به قتل یک جاسوس روس‌تبار بریتانیایی متهم شده و روابط این کشور با لندن نیز چشم‌انداز مثبتی ندارد. در این فقره، اروپا نیز پشت بریتانیا ایستاده و اختلاف به اختلاف اروپایی – روسی بدل شده است. در عرصه منطقه‌ای نیز، مسکو به دنبال پر کردن خلاءی است که در بحبوحه گذار از نظام تک‌قطبی بین‌المللی به چندقطبی در خاورمیانه رخ نموده است و همین برای غرب چالش‌برانگیز است.

 

از سوی دیگر، زمینه‌های اختلاف بین اروپا و آمریکا هم کم نیستند. جنگ تعرفه‌ای ترامپ و سیاست‌های ضدنهادگرایانه او زمینی حاصل‌خیر برای رشد اختلافات میان واشنگتن و بروکسل است.

 

در مباحث راهبردی می‌توان با فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط ضعف را پوشش داد و فرصت‌ها و نقاط قوت برای ایران نه در صحنه بین‌المللی و نه در عرصه منطقه‌ای ناچیز نیستند.

 

فضای پیش‌رو در سال 97 در عرصه سیاست خارجی پرچالش و نیازمند مدیریت و تدبیر است. در چنین میدانی، باید از هر فرصتی نهایت استفاده را برد چون «فرصت‌ها چون ابر می‌گذرند.»

 

منبع: فارس

 

رسانه صهیونیست: حزب‌الله در جنگ آینده روزانه ۴هزار موشک شلیک می‌کند

 

یک رسانه‌ صهیونیستی شمار موشک‌هایی را که حزب‌الله در جنگ آینده به‌سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌‌کند، ۴هزار فروند برآورد کرد.

 

به گزارش سخن آشنا، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت که حزب‌الله در جنگ آینده با اسرائیل روزی 3 الی 4 هزار فروند موشک یعنی ساعتی 150 فروند موشک شلیک می‌کند.

 

 

 

به‌نوشته این روزنامه صهیونیستی، موشک‌های حزب‌الله این بار دقیق‌تر و کشنده‌تر و برد آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود به‌گونه‌ای که کل اسرائیل را در بر می‌گیرد.

 

 

 

آحارونوت افزود که اولین موشک‌های حزب‌الله از سامانه‌های موشکی ثابت و سامانه‌های موشکی زمین به زمین، به‌سمت اهداف مشخص در اسرائیل شلیک خواهد شد.

 

 

 

به‌نوشته این رسانه صهیونیستی، بر اساس برآوردها در نبرد بعدی، جبهه لبنان تا خاک سوریه، گسترش پیدا می‌کند.

 

 

 

آحارونوت به نقل از اویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت که 30 درصد از اسرائیلی‌ها در شمال راه‌حلی برای پنهان کردن خود ندارند.

 

 

 

این روزنامه صهیونیستی افزود: هیچ کس نمی‌تواند بودجه دقیق برای مسدود کردن روزنه‌ها و رسیدن به سطح آمادگی معقول را مشخص کند.

 

 

 

به‌نوشته این رسانه صهیونیست، سناریوی خطرناک‌تر جنگ بعدی با حزب‌الله، تعداد بی‌سابقه مجروحان در صفوف نظامیان اسرائیل است به‌گونه‌ای که در این نبرد، 2000 نظامی صهیونیست زخمی می‌شوند.

 

منبع:تسنیم

۱۲ فروردین تجلّی واقعی ارادۀ ملّت بزرگ ایران است

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور بیانیه‌ای سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و روز اجرایی‌شدن شعار استقلال و آزادیخواهی ملت ایران را گرامیداشت.

به گزارش سخن آشنا، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و شروع بهار طبیعت سال 1397 ؛ ســال حـمایــت از کـالای ایــرانــی، فرارسیدن 12 فروردین سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و روز اجرایی‌شدن شعار استقلال و آزادیخواهی ملت ایران را گرامیداشت.

 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

یوم‌الله 12 فروردین تجلّی واقعی خواست و ارادۀ ملّت بزرگ ایران اسلامی در تحقق غیرت و عزت اسلامی و تعیین سرنوشت کشور به دست توانمند مردم مؤمن و انقلابی خود است.

 

یوم‌الله 12 فروردین؛ تحقق شعار "ما می‌توانیم" در تمامی عرصه‌های ملی و بین‌المللی و سرآغاز تولید بومی علم، خلاقیت، فکر و اندیشۀ نوین و پویا منطبق بر آموزه‌های اسلامی و قطع دست اجانب از سرمایه ، منابع و منافع ملی کشور است.

 

ملت شجاع، مقتدر و غیور ایران اسلامی با حفظ وحدت حول محور ولایت در امتحانات بزرگ بیش از سه دهه پایداری و با ورود به چهل سالگی انقلاب که سال پختگی و شکوفایی انقلاب است ، آگاهی، بصیرت، ایستادگی و عزم ملی خود را در تحقق شعار بنیادی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و عزت و اقتدار و عدالت » اثبات می کنند و با سربلندی و سرافرازی از کوران حوادث سال‌ها عبور کرد تا نشان دهد همچنان در مسیر تحکیم حکومت الله ثابت‌قدم است. حرکت عظیم و سرنوشت‌ساز ملت ایران در راستای اهداف عالی سال جهاد اقتصادی ، اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه و کالای ایرانی و خلق حماسه‌هایی چون هدفمندسازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و برداشتن گام بلند برای تحقق عدالت اجتماعی، مدیریت مصرف انرژی و اصلاح واقعی الگوی مصرف و ساختار اقتصادی کشور، حضور گسترده، انقلابی، آگاهانه وپرمعنا در راهپیمایی عظیم و مردمی 22 بهمن سال گذشته توانست دشمن را در طراحی استراتژی‌های شکست‌خورده خود علیه ایران به فضاحت وخواری بکشاند و فصل نوین و بستر تازه‌ای از افتخار و تجارب برجسته و مفید را برای حرکت و کار و تلاش مضاعف در" سال حمایت از کالای ایرانی" در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رقم بزند. به درستی که از نتایج شعار استقلال‌طلبی و آزادیخواهی ملت ایران که از اول انقلاب تا به امروز سر دادیم و هنوز هم سر می‌دهیم؛ همین غیرت و عزتی است که در مردم در مسائل هسته‌ای، نگاه به اقتصاد بومی واسلامی دارند و این نگاه بایستی در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی نیز شکل بگیرد.

 

"یوم‌الله 12 فروردین" ؛ روز وحدت ملی ایرانیان، روز تثبیت انقلاب اسلامی، روز قرار گرفتن در مسیر حکومت عدل الهی و تحقق وعده حق تعالی در بذل عزت و بزرگی به مستضعفان جهان و روز تأکید و تثبیت استقلال‌طلبی واقعی ملت غیور و رشید ایران اسلامی است.

 

"یوم‌الله 12 فروردین" ؛ ثبت برگ زرینی دیگر بر تارک درخشان و تابناک مجاهدت‌های استقلال‌طلبانه و آزادیخواهانه‌ تاریخ بشری است که می‌توان به جرأت آن را در تاریخ معاصر، بی‌نظیر دانست به طوری که تا هم اکنون هیچ رفراندومی در این سطح و با این گستردگی و اهمیت در یک کشور اتفاق نیفتاده است.

 

اکنون در آغازین روزهای چهلمین سالگرد حیات طیبه‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با عبوری سرافرازانه از چهار دهه‌ گذشته ، دوازدهم فروردین امسال را در شرایطی پیش رو داریم که نسل‌های دوم و سوم و چهارم انقلاب اسلامی همراه با نسل اولی‌ها در رفراندومی دیگر ( راهپیمایی‌ عظیم و حماسی 22 بهمن سال1396) حضوری شگفتی‌آفرین، تحسین‌برانگیز، پرشور و دشمن‌شکن داشته و بار دیگر همچون پدران و مادران خود بر تداوم راه نظام خود که منبعث از قدرت ایمان به خدا و روح اسلام ناب محمدی«ص» و برگرفته از تعالیم آسمانی انبیاء الهی است، مهر تأیید زدند و در تجدید عهد با شهدا و امام شهدا هم پیمان شدند تا راه آن جاودانه‌های تاریخ را تا رساندن این حکومت به دست صاحب‌الامر(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) ادامه داده و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزند.

 

ملت رشید ایران در چهلمین سالگرد تولد انقلاب خود در سالی که توسط مقام معظم رهبری «مدظله العالی» با نام" سال حمایت از کالای ایرانی" مزین‌گشته، می‌کوشد با تلاش مضاعف در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به سمت فتح قله‌های پیشرفت و عدالت گام‌های اساسی و سریعتری برداشته و در نیل به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و رسیدن به قلل رفیع عزّت و شرافت با پیشرفت‌های خیره‌کننده و شگرف خود در عرصه‌های مختلف علمی همانند زیست فناوری، نانو، هوافضا، در عرصه های اقتصادی معیشتی، تولید کالای فاخر و ارزشمند و دارای قدرت رقابتی ایرانی، فناوری، صنعت، دانش روز جهانی، دنیا را مات و مبهوت عظمت اراده‌ راسخ و پولادین فرزندان غیور خود نموده و در راستای تحقق کامل اهداف یوم‌الله 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران قدم بر خواهد داشت.

منبع:تسنیم

واکنش وزارت خارجه به اظهارات ترامپ درباره برجام

 

 

وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد که ایران، هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد، هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.

 

به گزارش سخن آشنا، وزارت امور خارجه درباره تمدید اسقاطیه‌های الزامی تحریم‌های برجام و برخی تحریم‌های جدید توسط دولت آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

 

به نام خدا

 

روز جمعه مورخ 22دی 1396 رئیس جمهور آمریکا علیرغم تلاش یک ساله خود برای از بین بردن برجام، بار دیگر ناگزیر به تمدید اسقاطیه‌های الزامی در برجام شد. استحکام درونی برجام و حمایت بین‌المللی از این توافق، راه را بر تلاش‌های آقای ترامپ، رژیم صهیونیستی و اتحاد نامیمون تندروهای جنگ طلب برای لغو این توافق یا ایجاد تغییرات در آن بسته است.

 

 

با این حال، رئیس جمهور آمریکا بر اساس رویه یک ساله خود همچنان به اقدامات خصمانه علیه مردم ایران ادامه داده و تهدیداتی را تکرار می‌کند که بارها در اجرای آنها ناتوان مانده و با ادامه روش یک سال گذشته خود همزمان با انجام اقدامات اجباری مندرج در برجام و برای نشان دادن خصومت با مردم بزرگ ایران، از سر استیصال تعدادی از اتباع ایرانی و غیرایرانی را به بهانه‌های غیرقانونی، کهنه و مضحک در فهرست تحریم قرا‌‌‌‌‌ر داده تا حداقل بخشی از ناکامی‌های خود را جبران کرده باشد.

 

جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن تهدیدات آمریکا و اضافه کردن افراد جدید به فهرست تحریم‌ها، نکات زیر را مورد تاکید قرار می‌دهد:

 

1- جمهوری اسلامی ایران همراه با اعضای دیگر برجام و جامعه جهانی بارها تاکید کرده که برجام یک سند معتبر بین‌المللی است و به هیچ عنوان قابل مذاکره مجدد نیست.

 

2- جمهوری اسلامی ایران صراحتاً تاکید می‌کند که هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد، هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.

 

3- دولت آمریکا، همچون سایر اعضای برجام موظف به اجرای تمامی تعهدات خود است و چنانچه به بهانه‌های واهی از تکالیف خود شانه خالی کند می‌بایست مسئولیت عواقب آن را به طور کامل پذیرا باشد.

 

4- دولت آمریکا در طول دو سالی که از اجرای برجام می‌گذرد، همواره با بدعهدی‌ها، تعلل‌ها و سیاست‌های خصمانه خود مفاد مختلفی از برجام را زیر پا گذارده است. سیاست یک سال گذشته آقای ترامپ و بیانیه امروز وی در تعارض صریح با بندهای 26، 28 و 29 برجام است و جمهوری اسلامی ایران این تخلف آشکار را به کمیسیون مشترک برجام گزارش و آن را پیگیری خواهد کرد.

 

5- تصمیم رژیم آمریکا برای افزودن تعدادی از اتباع ایرانی و غیر ایرانی به فهرست خودساخته و غیرقانونی تحریمی آمریکا، فقط و فقط اثبات کننده استمرار خصومت هیات حاکمه آمریکا علیه ملت بزرگ ایران است.

 

6- اقدام خصمانه و غیرقانونی رژیم ترامپ در قرار دادن نام حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در فهرست به اصطلاح تحریم‌های جدید آمریکا از تمامی خطوط قرمز رفتاری در جامعه بین‌المللی عبور کرده و اقدامی خلاف اصول آمره حقوق بین‌الملل و نقض تعهدات دوجانبه و بین‌المللی ایالات متحده است که حتماً با واکنش جدی جمهوری اسلامی پاسخ داده خواهد شد و مسئولیت تمامی تبعات این اقدام خصمانه بعهده دولت ایالات متحده خواهد بود.

 

7- استناد به مفهوم والای حقوق بشر برای تحریم مقامات و شهروندان ایران از سوی رژیمی که مهمترین متحدینش بدترین ناقضان حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در تاریخ معاصرند، و از سوی فردی که آلوده به ذهنیت نژادپرستانه و بیگانه ستیزی بوده و عبارات کثیف نژادپرستانه اخیر او علیه ملت‌های مختلف انزجار جامعه بین‌المللی و مردم آمریکا را برانگیخته است و کسی که فروش میلیاردها دلار سلاح برای قتل عام انسان‌های بیگناه در خاورمیانه و ترویج خشونت و هرج و مرج را افتخار خود می‌داند، مایه وهن و بی آبرویی برای ملل متمدن و لکه ننگی برای زمامداری مدرن به شمار می‌آید.

 

8 - دولت آمریکا که خود همواره طی دهه‌های گذشته و در حال حاضر سیاه ترین کارنامه را در جهان در سرکوب ملت‌های آزادیخواه و حمایت از رژیم‌های سرکوب گر، از جمله حمایت بی قید و شرط از نظام ستم شاهی و انجام کودتا علیه دولت دموکراتیک منتخب مردم ایران در گذشته و حمایت از دولتهای اشغالگر، متجاوز و سرکوبگر همچون رژیم صهیونیستی و اذناب منطقه‌ای اش از اراضی اشغالی فلسطینی تا بحرین و یمن دارد، از سویی با ریختن اشک تمساح در حرکتی مزورانه و با سردادن شعارهای سراپا دروغ مدعی حمایت از حقوق بشر مردم ایران می‌شود و از سویی دیگر با اعمال تحریم‌های ظالمانه، ممنوع ساختن ورود شهروندان ایرانی به آن کشور و دیگر رفتارهای توهین آمیز، ملت متمدن ایران را تروریست لقب می دهد.

 

 

 

9 - اعمال تحریم‌های غیر قانونی و اظهارات و تحرکات خصمانه دولت آمریکا علیه مسئولین و ملت رشید ایران که از ماهیت زیاده خواهی و خوی سلطه طلبی حاکمان آمریکا ناشی می‌شود، همواره و همیشه برای افکار عمومی و وجدان بیدار مردم ایران و جهان سیاستی شکست خورده و بی‌اعتبار تلقی شده و دست یازیدن به چنین اقداماتی ناشی از سرخوردگی این کشور از بیداری ملت فهیم ایران در مقابله با اقدامات مداخله جویانه و طراحی شده برای ایجاد اغتشاش و بحران در جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته و بخصوص در جریان وقایع اخیر است.

 

10 - ایالات متحده باید بیاموزد که تمامی ارکان و قوای سه گانه مقتدر جمهوری اسلامی ایران که مستظهر به پشتیبانی قاطبه ملت همیشه سرفراز ایران هستند، با همدلی و وحدت کلمه، وقعی به این نوع سیاست‌ها و استانداردهای دوگانه و خصمانه علیه کشور خود نگذاشته و در زمان مقتضی پاسخ مناسبی به اینگونه اقدامات خصومت آمیز آمریکا خواهند داد.

 

منبع:تسنیم

آخرین مطالب